Chu Chi Tunnels (Saigon omg.) - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Sander - WaarBenJij.nu Chu Chi Tunnels (Saigon omg.) - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Sander - WaarBenJij.nu

Chu Chi Tunnels (Saigon omg.)

Door: Sander

Blijf op de hoogte en volg Sander

15 December 2010 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vandaag hebben we een dagtrip naar de Chu Chi Tunnels gedaan. Het weer zat vandaag goed mee met 35 graden en volle zon. Tijd voor Rodney om zich met factor 81 (gekregen van onze tourgids) in te smeren.
Factor 81 !!!! Ik ken ze maar tot 50 of zo :-) Willen ze daar niet bruin worden dan :P

De Chu Chi Tunnels bevinden zich in de buurt van Saigon en zijn ruim 250 kilometer lang. Ze werden in de oorlog met Amerika en Frankrijk o.a gebruikt als schuilplaats.
Met behulp van bijlen hebben de guerillastrijders de tunnels in totaal 20 jaren uitgehakt. De schuilplaatsen werden ook gebruikt als aanvalsplek, leslokalen, hospitalen en om te wonen.
De tunnels bestaan uit 3 verdiepingen, totaal 10 meter in grond. Er zijn ook veel nepingangen en valkuilen (speren van bamboo in diverse soorten, zie foto's)
We hebben vandaag veel verhalen en achtergrondinformatie gekregen waardoor we nu een goed beeld hebben hoe het toen gegaan is.

Het hoogtepunt was natuurlijk dat we zelf in de tunnels konden, dit is alleen mogelijk doordat ze voor de toeristen de tunnels breder hebben gemaakt.
Ze zijn nu 1,20 meter, maar in de oorlog was dit slechts 80 centimeter.

Er was 1 originele ingang beschikbaar en daar ben alleen ik doorheen gegaan (de rest van het reisgezelschap keek toe). Het was erg wringen en meten, maar uiteindelijk lukte het mij met veel moeite om door de ingang te komen. Zie foto's: Ingang Nauwe Tunnel 1 t/m 4

Als laatste zijn alleen Rodney en ik nog door een oorspronkelijke tunnel gegaan van 120 meter lang. Dat was echt supertof, ondanks dat wij onderweg een aantal vleermuizen tegenkwamen.
Echt totaal kapot en doodvermoeiend (morgen vast spierpijn in de benen), dus blij dat we het einde van de tunnel zagen. Moet je nagaan hoe het destijds is geweest waarbij ze ook nog hun wapens mee moesten nemen en waarbij de afstand veel langer is.

Het was zeer indrukwekkend en niet meer te vergeten.

(Video toegevoegd)
Tot het volgende verslag.

• 15 December 2010 - 14:42

Herman:

Yo, als je bijna klem komt te zitten in een tunnel van 80 cm dan ben je weer aan lean-sessies toe ;-)

• 16 December 2010 - 21:03

Maikel:

Yo Sander, jij hebt duidelijk geen last van claustrofobie!!! Alles goed daar? Nog geen heimwee naar het ijskoude gladde Nederland ;) ? Dat zal wel niet als ik jullie foto's zie, heel tof! Groeten aan Rodney laterrrr