Kuching - Borneo - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Sander - WaarBenJij.nu Kuching - Borneo - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Sander - WaarBenJij.nu

Kuching - Borneo

Blijf op de hoogte en volg Sander

15 Mei 2013 | Maleisië, Kuching

Borneo. Sinds 1980 is er meer dan 80% van het tropisch regenwoud gekapt. Als je je hierbij bedenkt dat Borneo het op 2 na grootste schiereiland ter wereld is, zal het hier vast om vele grote oppervlakten gaan. Gelukkig zijn er nog wel ongerepte delen overgebleven, die wij in de afgelopen dagen bewonderd hebben. Borneo vinden wij prachtig, maar is het vooral niet doodzonde dat er van alle flora en fauna zo weinig meer van over is gebleven???

Eergisteren hebben we een bezoek aan het Bako National Park gebracht, dit is het oudste nationale park op dit deel van Malesië. Sandalen uit en schoenen aan voor deze 3,5 uren durende jungle trekking van 5.8 km, waarbij we hoopten de 'wild life' dieren te spotten. Vanaf de start kwamen we elke 100 meter een bordje tegen met het nog aantal af te leggen kilometers tot het einde. De eerste kilometers waren best zwaar, aangezien het door hun uitbedachte parcour soms verrassend stijl en best gevaarlijk was en wij al klauterend een weg naar boven moesten zien te vinden. Doordat het in de eerste kilometers telkens wel erg lang duurde voordat wij het volgende '100' meter bordje tegenkwamen, kunnen wij ons voorstellen dat sommige toeristen deze borden níet als een aanmoediging zien. Onze tip voor de ideeenbus is verder om vooraf de zwaarte aan te geven van dit parcours, want voor iemand met een mindere conditie zal dit best een opgave zijn. Overigens, wilde dieren hebben wij gedurende de trekking niet gezien. Slechts bij de ingang hebben we een aantal Proboscis (neus) apen en wilde zwijnen gezien, het was ochtend en op dat moment nog niet het warmst van de dag en dit kan wellicht een reden zijn waarom we 's-middags geen dieren hebben gezien. Wie zal het zeggen?

Gisternmorgen het Oerang Oetan Rehabilitation Center bezocht, waar momenteel zo'n 27 van dit soort 'klaargestoomd' worden om straks in de jungle losgelaten te worden. Vooraf al wat veiligheidsinstructies gekregen (geen fotoflits, geen eten/drinken en geen gehuil door baby's (vraag dat maar eens van een baby zou ik zeggen????) en dit was zeker nodig want ze liepen gewoon los. De gids had hierbij wat foto's van afgescheurde ledenmaten laten zien als je nog een twijfel had voor enig gevaar. Naar mijn idee had iedereen dit toch wel door, want elke kleine stap van het beest in de richting van de 'groep' resulteerde in angst en een kleine chaos onder de menigte!! Alles door elkaar heen opeens, mooi gezicht is dat trouwens vooral als je hier zelf niet 1 van bent :P.

Onze Borneo trip hebben we gisteren afgesloten met een kajak tocht van zo'n 11 kilometer, die we met een groep van 5 Engelse studentes (die momenteel stage lopen in Kuching) hebben gedaan. Een peuleschilletje vooraf zou je denken toch!!!..:P Maar ja, het tegengestelde blijkt waar want zet Rodney en ik 1 in kajak en je weet dat er van samenwerking weinig meer over is. Daarbij bedenkend dat de Engelsen natuurlijk het roeien ook al in het bloed hebben zitten. Gelukkig lukte het ons ná wat 'opstartproblemen' telkens weer om aansluiting te krijgen en was dit uiteindelijk weer een super dag en tevens afsluiter van onze Borneo en Malesië reis.

Inmiddels zijn we na een dag vliegen n Phuket (Thailand) aangekomen. Onze tourdrift is zeker nog niet ten einde, maar na alle sportieve activiteiten van de afgelopen dagen zullen we nú toch ook gaan genieten van het strand :-)

Groeten en tot het volgende verslag.

• 17 Mei 2013 - 19:22

Sandra:

Heren,

Die peddels moeten ook IN het water om vooruit te komen!