Colón - Reisverslag uit Colón, Panama van Sander - WaarBenJij.nu Colón - Reisverslag uit Colón, Panama van Sander - WaarBenJij.nu

Colón

Door: iskanderopreis

Blijf op de hoogte en volg Sander

29 Maart 2014 | Panama, Colón

Vanmorgen om 9.00 uur aangekomen in de haven van Colón, Panama. Op ons programma staat een bezoek aan het Panama-kanaal en aansluitend een bezoek aan een shopping mall in Panama City (hoofdstad) Helaas voor mij, maar de voertaal tijdens deze tour is Spaans (ook op schip). Gelukkig kent Bernice de Spaanse taal wel goed en kan ze alles goed vertalen.

Het Panama-kanaal wordt door sommigen beschouwd als het achtste wereldwonder. Dit kanaal ligt in de scheiding tussen Noord en Zuid Amerika. Het verbindt de Pacifische Oceaan met de Caribbische zee en dient hierbij als verkorte vaarroute voor diverse schepen (vracht-, cruise- maar ook kleinere schepen). Het kanaal is 80 kilometer lang en heeft meerdere sluizen, daarvan is Gatun Locks zo'n plek en die hebben wij bezocht. Doordat het kanaal vrij nauw voor grote schepen is, loopt er aan beide kanten van het kanaal een spoorlijn met 2 trekvoertuigen aan elke kant die met een ketting verbonden zijn met het schip. Deze hebben een stuurfunctie, en zorgen er tevens voor dat het schip exact in het midden van het kanaal blijft en hierdoor nooit tegen de kant aan kan gaan. Als er schepen te breed zijn voor het kanaal, wordt hun vracht bij Colón (begin van het Panama kanaal) overgezet op een trein, waarbij ze aan het einde van het kanaal weer op een ander schip worden gezet.
De prijs om het kanaal over te steken is afhankelijk van het soort schip en varieert van 90.000 tot 600.000 dollar. En met zo'n 40 schepen per dag zal dit een goede bron van inkomsten zijn voor het land.

Na een kort bezoek van een uurtje weer terug in de tourbus. Eerst even koppen tellen door de tourgids om te checken of iedereen weer in de bus zat. Nadat een Venezolaanse tourist opmerkte dat zijn vrouw ontbrak in de bus, maar dat de bus wat hem betreft wel mocht gaan rijden, besloot de chaffeur om dan ook de bus maar te starten op weg naar de mall.

Ons bezoek van 3 uren aan de mall bleek een succes. Eerst een sportzaak waarvoor wij (maar voornamelijk ikzelf) voor een goede prijs, ongeveer 250 euro, 4 paar schoenen en wat kledingstukken kochten; aansluitend wilde Bernice nog 'even' zelf ergens anders naar binnen en heeft daar ook het nodige gekocht.

Inmiddels weer terug op het schip en we kunnen terugkijken op een hele mooie dag. De zee is vrij heftig geworden en hebben hier best last van. Hopelijk toch een goede nachtrust om morgenmiddag voet te zetten op Colombiaanse bodem!

Laterss!!!

• 29 Maart 2014 - 22:34

Ma:

Sander wij zijn weer thuis ben benieuwd naar je aankopen.liefs voor alledrie.Pa en Ma.

• 31 Maart 2014 - 00:03

Erisa Dagelet-Espoza:

Hallo Sander, Bernice & Deliana,
    Leuk om jullie zo te volgen. Zo te zien hebben jullie het echt naar jullie zin! Geniet verder van de reis en maak ook wat foto's van hoe het cruise schip van binnen uit ziet. Groetjes van ons allemaal. Richard, Erisa, Isabel & Daan

• 14 April 2014 - 21:21

Herman:

Tot 600.000 dollar voor een doorvaart? Ongelooflijk dat dat blijkbaar toch interessant kan zijn voor een vervoerder. Ik snap nu wel dat het kanaal als achtste wereldwonder wordt gezien.

De oceaan moet wel erg heftig zijn wil je daar last van hebben, het is geen klein bootje waar je op zit, dat dat monster uberhaupt kan slingeren verbaast me.
    Ik zou zeggen, zwemvesten bij de hand houden en je lekker door de golven in slaap laten wiegen.