New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Sander - WaarBenJij.nu New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Sander - WaarBenJij.nu

New York

Door: Iskanderopreis

Blijf op de hoogte en volg Sander

13 Mei 2015 | Verenigde Staten, New York

We hebben inmiddels onze eerste volle dag in New York achter de rug. Een geweldige dag met veel mooie indrukken. We zijn inmiddels weer terug in het hotel en dit geeft ons de mogelijkheid om even terug te kijken.

Gisterenmiddag zijn wij na een voorspoedige reis (7,5 uren) aangekomen op de JFK luchthaven in New York. Om bij het hotel te komen hadden we vooraf de metro route uitgestippeld. Dit betekent de airtrain nemen om vervolgens via Jamaica Station, via Penn Station en Lincoln Road ‘ergens’ bij Central Park uit te komen waar ons hotel in de buurt zou liggen.. Dit leek een kleine houvast zou je zeggen, maar al snel bleek dit toch onze eerste uitdaging. Het NY metronet blijkt voor een nieuweling zoals ons echt wel ingewikkeld in elkaar te zitten. Als je je kaart openslaat zie je de metrolijnen in alle kleuren die je kan verzinnen kris kras door elkaar lopen, zonder enige zekerheid dat een metro ook echt stopt op een station waarop wij dachten dat ie zou stoppen. Enfin, 23 stations verder en meerdere malen overstappen, met de nodige aanwijzingen van de behulpzame Amerikanen, kwamen we vervolgens ergens uit in Central Park. Aangezien dit geen ‘parkje’ is besloten we het laatste deel met de taxi te doen. Na een dag vol reizen met de metro hebben we de situatie gelukkig helemaal onder controle. Met Chris in vorm trouwens :P.
Onze eerste kennismaking met deze enorme metropool!!

NY in een paar dagen zien is onmogelijk (je zou er weken over kunnen doen). Daarom stonden we vanmorgen al om 6.00 uur naast ons bed klaar om op pad te gaan (daar gaan we geen gewoonte van maken :P ) om zo veel mogelijk te zien.

Onze eerste bezichtiging bracht ons in de kerkbanken. Een goed begin van de vakantie zou ik zeggen! We hebben de St John the Divine Cathedral bezocht en dit is de grootste kathedraal ter wereld. Erg mooi!!

Daarna hebben we het vrijheidsbeeld (Statue of Liberty) bezocht. Dit beeld wordt beschouwd als werelds meest bekende bezichtiging en trekt jaarlijks meer dan 3 miljoen mensen. Het beeld staat voor ‘vrijheid’ en werd gebouwd in de 18e eeuw en was een geschenk van de Fransen ten ere van de onafhanelijkheid van de VS.

En dan 9/11. Heeft geen intro nodig. Meer dan 3000 burgers (waaronder 364 brandweermannen) kwamen om in de 2 WTC torens. Op deze plekken staan nu 2 grootse monumenten, 2 diepe gaten met een waterval erin. Een grote brok in onze keel en even stilstaan bij deze afschuwelijke gebeurtenis. Daarna in het 9/11 memorial museum geweest, gevestigd in 6 verdiepingen onder de torens. Erg indrukwekkend allemaal en dit zal nog zeker lang op ons netvlies blijven.

Na deze ervaring was het tijd voor de skyline van NY. Hiervoor hebben we een wandeling over de Brooklyn Bridge gemaakt die Manhattan met Brooklyn verbindt. Geweldig en ook hier schoten de fotorolletjes tekort. Totaal ongeveer 130 p.p gemaakt trouwens. Het zal ons niet verbazen als we dit aantal morgen weer gaan halen!!! 

Gr en tot de volgende keer!

• 13 Mei 2015 - 04:55

Maikel:

Leuk 1e verslag ;-) Al heel wat meegemaakt in één dag! Have fun!!

• 13 Mei 2015 - 06:57

Remon:

Spreken jullie wel een plekje af waar jullie naar toe komen als jullie elkaar kwijt raken...?

Veel plezier!

Nog bij een wedstrijdje kijken?

• 13 Mei 2015 - 08:58

Bram En Ria:

Overweldigend wat jullie al gezien en beleefd hebben!
    Een overgetelijke tijd hoor!

Groetjes, Bram en Ria

• 13 Mei 2015 - 21:06

Rodney:

6 uur opstaan??!... zo ken ik je niet Sander, veel Starbucks koffie drinken zeker om wakker te blijven dan :-) Mooi reisverslag van jullie eerste dag in Amerika. Geniet in het prachtige New York. Hopelijk snel weer een update!

groet, Rodney

• 13 Mei 2015 - 22:34

Ronald:

Machtig groot allemaal daar zeg. Veel plezier morgen weer!

• 27 Mei 2015 - 14:03

Herman:

Hey Sander !

Net zelf terug van een vakantie op een groot lavabrok en kom nu eindelijk aan je verslagen toe.

Ik heb de metrokaart van New York even gegoogled. Zo op het scherm ziet het er best overzichtelijk uit, totdat je beseft dat je dit op de schaal van een stad als New York moet zien en de treinen natuurlijk niet hetzelfde kleurtje hebben als de lijn op de kaart en er verschil is tussen stoptreinen, sneltreinen en commuter - trains.
    Na zo'n 7,5 uur vliegen is dat inderdaad best een uitdaging...

Veel gezien al overigens zo in één dag.
    Niet vergeten ook vakantie te houden !!!